sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Lisäansioita tarvitaan

Tarkastelin tuossa tarkemmin noita kuukausittaisia talousarvioitani.  Näyttää huolestuttavalta.  Ainakin helmi-, huhti- ja toukokuu näyttävät siltä, että jo pakolliset menot vievät lähes koko tulot.  Pitää siis osata varautua säästämällä ja miettimällä lisätuloja.  Työtä tekemällä en pysty lisäansioita saamaan, eläkkeellä tosin voi hankkia tietyn verran ansioita, mutta työkyvyttömänä en usko edes saavani töitä ja oman alani töitä en jaksaisi tehdä, vaikka niitä saisin.  Mikä sitten avuksi?  Täytyy tarkastaa jälleen kerran vaatekaapit, astiakaapit ja korut yms.  Olen oppinut nykyisin luopumaan tavaroistani, vaikka niillä olisi tunnearvoakin.  Enkä enää kerää mitään kuten aiemmin esim. kissapulloja (sain myytyä ne hyvään hintaan pari vuotta sitten) tai marimekkoa.  Korujanikin olen oppinut jo myymään.  Aiemmin olin sitä mieltä, että lahjaksi saatuja ei voi myydä.  Mutta miksi säilyttää niitä laatikossa, jos ei niitä pidä ja rahapula vaivaa?  Senkin olen tässä vuosien myötä oppinut, ettei lapsille kannata säästää.  Heiltä voi jo nyt kysyä, että haluatko vai laitanko myyntiin.  Harvoin ovat mitään halunneet, maku on sen verran erilainen.  Kuopukselle olen tosin säästänyt omaa kotiaan varten liinavaatteita ja astioita.  Pääsee edes alkuun niillä.

Mutta se tavaroiden myyminen.  Itse olen myynyt sekä tori.fi:ssä, huuto.netissä sekä kirppiksellä.  Yleensä paremmat tavarat ja helposti postitettavat ensin huuto.nettiin tai torille, sitten vasta kirppikselle.  Ainakin täällä kirppishinnat ovat niin alhaiset, ettei sinne kannata arvokkampia tuotteita viedä.
Joskus hämmästyy mitä kaikkea saa myydyksi.  Jopa maljakoita, joita olin luullut kaikilta löytyvän nurkista.  Mutta aina on joku joka etsii juuri tietynlaista.  Jossain vaiheessa myin myös varastoihini haalimiani lankoja, kangas- ja nahkapaloja sekä ompelutarvikkeita.  Käsityölehdet menevät aina kaupaksi, hinta tosin ei ole korkea.  Aikakausilehdetkin kannattaa myydä kirppiksellä, niistä saa ehkä 0,50-2 euroa, mutta saatua se on sekin, eikä tartte lehtikeräykseen heittää.  Käsityökirjat menettävät kyllä arvoaan heti oston jälkeen.  Olen joskus ostanut lähes neljänkympin kirjan ja saanut siitä kirppiksellä lopulta vain vitosen vuoden sisällä julkaisusta.

Kirppismyynnissä olen kokeillut kaikenlaisia tuotteita.  Hinnoitteluhan se työläin osa siitä myyntitapahtumasta on, mutta kun itsellä on tuota aikaa ylenmäärin, niin joutaahan sitä hinnoittelemaan.   Itse tehtyjä tuotteitakin olen myynyt sekä tori.fi:ssä että kirppiksellä.  Ei niistä tekopalkkaa juuri saa, mutta tarvikehinnat ainakin saa. Tein jossain vaiheessa esim. fleecevuorisia kaulapantoja koirille ja niitä jotkut kyseli myöhemminkin. Noita kaulapantojakin tuli tehtyä, kun kehittelin meidän Koiralle sopivaa mallia. Nahkapannoissa, kun pitempi karvainen karva takkuuntuu ja katkeaa. Nyt sitten pitää vaan alkaa kaappeja siivoamaan ja lajittelemaan joutavat sieltä pois, tulee samalla tehtyä kevätsiivous kaapeissa.
On meidän perheessäkin yksi tavararyhmä jota ei ole saanut myydä, lasten lelut. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti