sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

Perustietoa nettikäyttäytymisestä ja muustakin



Eihän nämä kirjat ihan tuoreita ole, muttei enempää kuin pari vuotta vanhoja, facebook-opas hieman vanhempi.
Tällaiset kirjat, kun auttamatta vanhenevat nopeasti, mutta perusasioita näistäkin löytyy.
Blog by the book, 2014 ilmestynyt ensimmäinen bloggareiden kokemuksiin perustuva opaskirja Suomessa, on sinänsä mielenkiintoinen perusteos aloittelevalle bloggaajalle.  Kirjassa on esitelty 17 lähinnä muotibloggaajaa.  Itselleni tuli mieleen kysymys, että kun moni (muoti)bloggaaja käyttää valokuvien ottoon joko ystäväänsä tai ammattikuvaajaa, niin onko bloggaajan ansiota jos blogi menestyy, kun vielä moni muotiblogi on lähes pelkkiä valokuvia ilman juttuja. Harvassa edes mainitaan valokuvaajan nimeä.  Kuitenkin suosio perustuu pitkälti hyviin kuviin, kun sitä tekstiäkään ei ole.
Voin olla aivan väärässä, mutta tämä on minun näkemykseni.

"Olen Facebookissa, siis olen olemassa"
Ari Haasio; Facebook-opas, 2009

Kuopus kyllä totesi, ettei siellä enää kukaan ole.  Kerroin, että harkitsen sinne liittymistä, koska niin monet käsityöryhmät yms ilmoittavat vain facebookissa.
Kuopus siihen, että juuri siksi siellä ei enää nuorisoa olekaan.
Itseäni todella ärsyttää välillä, kun moni arvonta on vain facedbookissa, olenhan innokas arvontoihin osallistuja.  Samoin moni käsityöyhteisö tiedottaa vain siellä.
Silti olen tähän saakka pärjännyt ilman, ehkä pärjään vieläkin.

"Paras turva yksityisyydelle on jakamisen paljous.  Asioita ei välttämättä voi pitää piilossa, mutta julkisina ne hukkuvat datavirtaan."
Petteri Järvinen

Opi ja työskentele verkossa, tätinörtti opastaa, Outi Lammi, Docendo 2014, on todella laaja kirja sosiaalisesta mediasta sekä harrastajille että työssään sitä tarvitseville.  Minulle ehkä liiankin laaja, en jaksanut kiinnostua kaikista eri ohjelmista, pilvipalveluista, digitaalisista muistikirjoista yms.
Mutta hyvä tietää, että täältä löytyy tietoa silloin, kun sitä tarvitsee.

Pitäisi varmaan seuraavaksi lukea Somea senioreille ;)




2 kommenttia:

  1. Itse olin kauan faceen liittymistä vastaan ja nyt olen ollut siellä 2 vuotta. Ja juuri noiden ryhmien takia,siellä on vaikka mitä mielenkiintoista ja minulla on siellä jo erikseen taidesivutkin ja käsityösivut, no teen lähinnä vain kuoseja..mutta tule mukaan vaan. Ei siellä tarvi aina olla, minäkin kun kerkiin. Saa uusia vinkkejä jne.

    Ja onhan se tietty mukavaa kun olisi paljon lukijoita ja seuraajia kuten noissa lifestyle blogeissa on, minä teen itse kaiken,kuvat myös joten aikaa menee ja eihän se taso ole kuten ammattilaisilla ja olen tosi iloinen kun uusia lukijoita tulee.

    Mutta blogini on kuten itse olen..:)


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kyllä blogin pitää olla omanlaisensa, minäkin teen ite kaiken ja jälki on juuri niin harrastelijamaista kuin itsekin olen.
      Facebookia pitää vielä harkita. Eihän siellä tosiaan tarvitsisi muuta tehdä kuin käydä noissa ryhmissä.

      Poista