lauantai 16. heinäkuuta 2016

Mitä te niille kaikille oikein teette?



Luen aika monia käsityöblogeja; on neuleblogeja, on virkaamiseen keskittyneitä, on ompeluaiheisia ja askartelua ja koruilua.  Neuleblogeissa on mitä ihanimpia sukkia ja huiveja, mutta mietin, että mitä te niillä teette loppujen lopuksi.  Eihän yksi ihminen tarvitse kovin montaa esim huivia tai ainakaan itselläni ei tule montaa huivia käytettyä, on se lemppari ja toinen varalla.  Villasukkia käytän paljon, mutta silti jos ja kun langat ovat kestäviä, niin eihän ne edes kulu helposti rikki.  Lähipiirikin on jo saanut omiin tarpeisiinsa kuulemma ihan riittävästi ja diakoniatoimistollekin olen toimittanut neuleitani.
 Virkkausblogeissa on ihania peittoja ja amigurumeja.  Mutta mihin niitä niin paljoa tarvitsee? 
Samoin innostun aina näkemistäni askarteluista, korteista yms.  Sitten totean, että mihin minä sen käytän.  Korujakin olisi mukava tehdä, mutta itse pidän tosi vähän koruja ja nuorison kanssa on taas niin eri maku.  Varastoon en haluaisi enää tehdä yhtään enempää mitään käsityötä, mielummin yritän karsia tavaroita.  Noista langoistakin, kun pitäisi jotenkin järkevästi eroon päästä.


Ompelemisessa ymmärrän, jos esim tekee itselleen tai lapsilleen vaatteita. Olen itsekin aikoinaan ommellut paljon lapsilleni.  Ostin kankaat mahdollisimman halvalla ja silti tuntui, että ei se itse ompeleminen ainakaan säästöjä tuonut.  Nytkin olen katsellut, että kivat ja laadukkaat kankaat maksavat paljon, joten säästöä ei ainakaan itse tehden saa, mutta yksilöllisiä kivoja vaatteita tietenkin saa.  Mutta eihän yksi mummo tarvitse niitä vaatteitakaan määrättömästi.  Tietenkin käsityö on harrastus ja sen tekemisessä ei ensi sijaisesti ole mielessä, mihin se jatkosijoitetaan, tekeminen siinä on se juju.  Silti mietin, että mihin ne kaikki kauniit villasukat, huivit, kortit ja korut päätyvät.

8 kommenttia:

  1. Minä neulon hyväntekeväisyyteen ja kaikki saan menemään jonnekin. Esim. ICEJ:n sosiaalinen avustustyö tarvitsee vauvan nuttuja, peittoja, sukkia. Minullakin on tavoitteena neuloa varastolangat pois! Saas nähdä milloin se on tehty 😏
    :

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla onkin muutamia vauvan peittoja, joita voisin hyväntekeväisyyteen lahjoittaa.

      Poista
  2. Osuitpa taas ytimeen, on niin kiva tehdä kaikkea, virkistää ja säilyttää tekemisillä muistiaankin, mutta samaa mieltä olen, että liika on liikaa. Hyllyyni on kertynyt paljon askartelutarvikkeita kun poikien tyttölapset olivat ahkeria askartelemaan. Itse olen korujenkäyttäjä ja -tekijä, materiaaliakin on -riittävästi. Samaa mieltä olen siinäkin, että laatukankaat ovat nykyään kalliita, kaupasta saa hyviä vaatteita halvemmalla kuin itse tehden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsityöt on tosiaankin hyvä harrastus, mutta välillä miettii sitä järkevyyttä mihin ne tuotokset laittaisi.

      Poista
  3. Mä kudon sukat ja lapaset menevät oman perheen käyttöön. Silloin kun kudoin niin paljon vuoden varrella, etteivät omat lapset ehtineet käyttää, annoin henkilöille, jotka henk.kohtaisesti veivät esim. Venäjän karjalaan. Siellä oli tarpeeseen.
    Koruja olen jonkin verran tehnyt, olen vähän korufriikki :) Mutta se on tosi ettei niitä kaikkea ehdi käyttämään, siis niitä on liikaa.
    Siinä olet oikeassa nuorisolla on aivan eri maku kuin meillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin vein viime joulun alla "ylimääräiset" neulomiset hyväntekeväisyyteen. Korujen tekoa haluaisin opetella enemmän.

      Poista
  4. Minä en ole käsityö ihminen , mutta oli kiva lukea tämä juttu.
    Osallistu kastehelmi kulhojen (6) arvontaan mmun blogissa.

    VastaaPoista