maanantai 28. joulukuuta 2015

Tavoite 1 ensi vuodelle

Terveydenhoitajasiskoni muistuttaa minua aina nähdessämme, että vain minä voin tehdä jotain saadakseni verensokerin alenemaan ja että minun pitäisi nyt ajatella itseni lisäksi myös pikku Prinsessaa, jolla on enää vain yksi mummo.
Sainkin sisäreltani lahjaksi Väriä ja voimaa, parhaat ruokavalinnat diabeteksen hoidossa ja ehkäisyssä.  Kirja on uudistettu 2015 ja Duodecim kustantama ja sitä saa mm. Diabetesliitosta.
Joulun aikaan on taas tullut syötyä turhaa makeaa, paljon karkkeja ja suklaata.  Juttelin oman hoitajani kanssa myös tästä makeanhimostani, hän sanoi, että sitä voisi verrata alkoholismiin siinä mielessä, että joillakin yksikin suklaakonvehti saa aikaan ahmimisen ja että, jos kotona on jotain makeeta, niin sitä ei voi vastustaa.  Näin ollen olisi parasta olla kokonaan ilman niitä.
Minä kuulun juuri tähän ryhmään, joka ei pysty lopettamaan suklaan tai karkin syöntiä ennenkuin paketti on tyhjä.
Olen useammankin kerran tehnyt karkkilakon ja pitänyt sitä useita kuukausia.   Mutta sitten olen taas sortunut, ottamalla vain sen yhden.  Ja siitä se taas alkoi.
Voisin listata kymmeniä syitä sille, miksi en saa painoani pudotetuksi, miksi on vaikeata syödä terveelllisesti, miksi on vaan saatava joskus herkkuja (elämä kohtelee välillä kurjasti) ja miksi verensokerin saaminen alas on  niin vaikeaa.
Luulen kuitenkin, että siskoni löytäisi vielä enemmän syitä sille, miksi minun pitäisi katsoa totuutta silmiin ja tehdä elämäntapamuutos.  Ainakin hän tuolla lahjakirjalla sai minut ajattelemaan.  Kiitos isosisko!
Tiedän, että vuoden alussa ja näin jouluherkkujen jälkeen on helppo luvata painonpudotusta jne. mutta että se unohtuu vuoden aikana.
Päätinpä siis raportoida tästä elintapamuutoksestani täällä blogissani, niin ehkäpä se saa minut pitämään tavoitteestani kiinni.   Tässäpä tulee asettamani tavoite ja sen edistymistä voit seurata klikkaamalla oikeassa sivupalkissa olevaa vuoden 2016 tavoite 1 -sivua.

Vuoden 2016 aikana tavoitteeni on parantaa elintapojani, opetella syömään oikein ja oikeaan aikaan, jättää turhat makeat pois, lisätä kasviksia ja hedelmiä ruokavaliooni ja keventää muutenkin sitä ja näin ollen myös alentaa verensokeriani.  Oletettavasti myös painoni putoaa.
Painon pudotus tavoitteeni onkin maltilllinen, koska se ei ole itsetarkoitus vaan terveellisemmän elintavan opettelu.  Toivon kuitenkin, että painoni putoaa kilon kuukaudessa ruokailutottumuksia parantamalla.  Näin ollen 30.6.2016 painoni pitäisi olla - 6 kg.  Tästä on hyvä lähteä.

2 kommenttia:

  1. Minä olen mukana tsemppaamassa ja yrittämässä samaa itsekin juuri samasta syystä.Minun ongelmani on suolainen puoli...
    Terveellisempää,energisempää,mutta myös rentoa vuotta 2016!

    VastaaPoista